Saturday, July 2, 2011

Makan Makan in Hong Kong

Saja nak letak sini contoh-contoh halal food yang ada kat Hong Kong ni. OK sebenarnya kat Hong Kong, halal food banyak, Muslim kat sana pun ramai kan. Those yg first timer tu, boleh refer kat this website for the list of halal restaurants. There are other restaurants which are not listed there, though.

Kat Hong Kong ni nak carik halal food kena tau mana nak tuju, kena ada address readily in hand. Sebabnya banyak restaurant halal dok kat 2nd floor ke kat other floors ke of a building. So kalau main redah je dari jalan nak tengok kat mana ada restaurant ada tanda halal, tak dapek der dik.

Food pun ada few types lah juga. Mainly food dari belah-belah India, Pakistan dan Arab sumer tu lah yang banyak nya. Tapi ada lah Indonesian food dan chinese yang halal.

Saya kalau bab food dari belah-belah India sana nu, saya kureng sikit. Bukan tak makanlah, tapi prefer other things. So first choice kat sana selalunya chinese, so far saya tau ada satu je place jual dim sum halal kat sana, kat Islamic Canteen yang located at 5th floor of Ammar Mosque in Wan Chai. Tapi kalau ada sesapa tahu kat mana lagi boleh cari dim sum halal, boleh lah war-war kan yer. Next time ke Hong Kong boleh ke sana pulak.

OK lah dim sum dia, saya try banyak jenis dah, tapi ada yang a bit tawar gitu ada yang sedap. Kat sini bukan takat ada dim sum, mereka jual juga masakan panas, tapi lepas pukul 11 lah. Order senang je, tulis dengan pencil menu yang nak diminta, mereka sediakan pencil dan kertas kat situ.

Kalau ke Hong Kong, saya selalunya dok area Causeway Bay sebab regional office kami ada di sana. Jadi halal food yang saya tau kebanyakannya area-area situ lah. Rasa-rasa dah muak makan pakistani food, Warung Malang which serves Indonesian food ada. Mereka ni ada facebook, cuba click link yang saya bagi tu.

Kalau Indian, middle eastern or Pakistani food tu, memang banyaklah sangat di mana-mana. Kat area Kowloon tu lagi banyak kan. Kat Causeway Bay ni, ada satu restaurant namanya Aladin, ni saya frequently pergi lah juga sebab dekat dengan hotel. Kat sini owner dia Pakistani tak silap saya, food dia nice, Pakistani food, tapi ada a dash of chinese influence to it. Saya kata gitu sebab mereka ada jugak jual garlic stir fried broccoli. Very the chinese kan? Oh.. kat sini jugak saya makan mussel sikit punya besar.. puas..


No comments:

Post a Comment