Tuesday, July 19, 2011

Nasi Lemak

Kalau nak kata saya ni suka sangat nasi lemak, tak juga. Jarang sebenarnya ambil breakfast yang berat, sebab selalunya tak sempat pagi-pagi. Almaklumlah, bukanlah rajin sangat pun datang awal-awal pagi kan :)

So apa yang saya biasa makan, is benda-benda yang 3 in 1 macam oat sebab senang bancuh dan minum je dekat workstation sambil-sambil buat kerja. Tapi sesekali tu tekak ni memang teringin lah sangat-sangatnya nak makan nasi lemak pagi-pagi. Tekak orang Melayu memang tak lari kan dari nasi lemak.. in fact, ada my friend chinese, pun macam tak lekang dari nasi lemak.. synonim dah nasi lemak dengan warga Malaysia.

Nasi lemak kat mana yang saya suka? Kalau berdekatan office ni, saya memang suka nasi lemak satu pakcik ni yang meniaga berhampiran dengan Menara HP di Jalan Gelenggang, Damansara Heights. Pakcik ni meniaga weekdays lah, sebab Jln Gelenggang tu kan penuh offices je kan, so weekends tak ada business lah. Dia meniaga betul-betul dekat simpang nak masuk ke Menara HP tu.

Biasanya nak membeli nasi lemak dari pakcik ni kena awal lah.. dekat-dekat pukul 9 tu biasanya dah habis dah nasi lemak tu [tu yang saya jarang makan nasi lemak dia tu, sebab sampai office pun dah lepas pukul 9 kan hahaha]. Yang saya suka nasi lemak pakcik ni sebab sambal nya tu sedap lah kat tekak saya, lagi-lagi kalau couple kan dengan lauknya. My favorite sambal kerang dengan sambal daging, daging tu macam ditumbuk-tumbuk dicarik-carik sedap lah sangat.. agak-agak rasa pedas-pedas manis gitu.



Haa.. gitu rupanya nasi lemak pakcik ni. Jangan tertipu okey... rupa tak melambangkan rasanya. Tu dah siap tergolek-golek bungkusan nasi lemak tu sebelum dibuka tu yang agak kurang senonoh sikit rupanya. Tapi rasanya sedap okey...

Biasa ni kalau saya ambil lauk kerang dengan telur mata ni tak silap dalam RM3 gitu.. tak ingat lah... maklumlah beli pun jarang-jarang.

Lauk apa lagi yang ada? Okey.. biasa saya nampak sambal ikan bilis [ni yg sambal ikan bilis garing dengan kentang tu, boleh pilih ni on top of sambal nasi lemak biasa], sambal paru, sambal ayam, sambal daging, telur dadar, sambal sotong, sambal udang, sambal kerang... pendek kata macam-macam pilihan lauk.

Tapi biasalah kan... jangan lah makan hari-hari... berat kes makan nasi lemak hari-hari ni :)

No comments:

Post a Comment