Sunday, July 3, 2011

Seafood Galore

Dok cerita pasal fishing village in the previous post tu, teringat pulak betapa heaven nya seafood kat Hong Kong ni. Bukanlah saya makan sangat seafood di Hong Kong, tapi kalau lalu-lalang tepi jalan tu memang nampak squid [dah macam sama besar dengan ayam], udang etc bergantung-gantungan kat restaurant. Geram je tengok.

Kalau kat Lei Yue Mun pulak, ada seafood bazaar. Restaurant ada, nak beli seafood fresh pun ada. Ada yang beli seafood fresh, terus je bawak pergi masuk mana-mana restaurant kat Lei Yue Mun tu suruh mereka masakkan. Tak pernah lagi saya beli apa-apa kat sini. Nak beli yg fresh, nak masak kat mana? Dok kat hotel bukan ada kitchen. Nak suruh restaurant masak, risau kalau mereka campur wine etc, sebab chinese seafood cooking ni banyak juga campur rice wine gitu kan.

So tak apalah.. cuci-cuci mata je lah tengok seafood. Kat sini mereka jual seafood hidup-hidup, yang fresh gitu. One day tu tengah gila saya dan Mr D decided nak ambik tram dari satu point ke satu point tanpa ada arah tuju sebab bosan petang tu sementara tunggu my function malamnya. Ambik tram to North Point, merayap kat pasar basah. Ya Allah geramnya... seafood hidup-hidup. Ni kalau saya dok Hong Kong ni mau saya makan seafood hari-hari [lepas tu siaplah cholesterol level yer]



No comments:

Post a Comment